Blogs : Ανάλυσέ Το11 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ, 2018

Ανάλυσέ το | Όλα για τις κρίσεις πανικού

Η Σάντυ Κουτσοσταμάτη αναλύει με ποιο τρόπο μπορείς να αντιμετωπίσεις τις κρίσεις πανικού

Ίσως να ακούς πολύ συχνά τελευταία για τις κρίσεις πανικού. Ίσως έχεις αναρωτηθεί κι εσύ εάν παθαίνεις κρίσεις. Τι είναι οι κρίσεις; Γιατί έρχονται; Πότε φεύγουν; Χρειάζεται φαρμακευτική αγωγή; Μήπως είμαι τρελή; Μήπως δεν έχω τίποτα;

Αν νιώθεις πως παθαίνεις κρίσεις, ίσως θα αναγνωρίσεις στον εαυτό σου κάποια από τα παρακάτω συμπτώματα

Συμπτώματα κρίσεων πανικού

  • Δύσπνοια
  • Τάση για λιποθυμία
  • Πόνους στο στήθος
  • Εφίδρωση
  • Μούδιασμα
  • Ταχυκαρδίες
  • Ρίγος
  • Ναυτία
  • Τρέμουλο
  • Πόνος το στομάχι
  • Τάση για εμετό
  • Ζάλη
  • Έντονη κεφαλαλγία

Λοιπόν, το πρώτο που χρειάζεται να πω και το πιο σημαντικό είναι ότι η κρίση πανικού δεν έρχεται από μόνη της. Δεν είναι κάτι το ανώτερο ή μη ελεγχόμενο, ακόμη κι αν το νιώθεις έτσι. Την κρίση την φέρνεις εσύ και μόνο εσύ μπορείς να την διώξεις και να αποκτήσεις έλεγχο του εαυτού και των σκέψεων σου.

Προφανώς, οι σκέψεις που κάνεις και φέρνεις την κρίση είναι σκέψεις άγχους. Αρνητικές σκέψεις που αφορούν το μέλλον «θα πάθω κάτι κακό», «θα τρελαθώ», «δεν θα καταφέρω κάτι».

Εκείνη τη στιγμή της κρίσης, ο φόβος είναι πολύ έντονος, σε σημείο που προκαλεί φόβο για την ίδια την εμπειρία. Τα άτομα δηλαδή που παθαίνουν κρίσεις, μπαίνουν συνήθως σε έναν φαύλο κύκλο. Φοβούνται τις κρίσεις και από το πολύ άγχος οδηγούνται σε κρίση. Συνήθως, για να αποφύγουν τις κρίσεις, αποφεύγουν και τα μέρη με τα οποία την έχουν συνδέσει. Μπορεί να έχουν συνδέσει επίσης κάποιες συνθήκες, όπως το ήταν φαγωμένοι εκείνη τη στιγμή, αν διψούσαν, αν είχαν κοιμηθεί καλά, ακόμα και το αν ο καιρός ήταν βροχερός.

Έτσι, μπορεί κάποιος να αποφεύγει ακόμη και το φαγητό ή το νερό, εάν έτυχε να πάθει την κρίση όσο έτρωγε ή έπινε νερό.

Εάν αποφεύγεις καταστάσεις και ανθρώπους, τότε δεν πρόκειται για έναν απλό φόβο, αλλά πρόκειται για φοβία. Η φοβία μπορεί να επηρεάσει σοβαρά την καθημερινότητα του ατόμου, μπορεί να δυσκολέψει τόσο τη ζωή του που τελικά σε εκείνο το σημείο θα απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό. Αφού έχει πρώτα αποκλείσει όλα τα οργανικά πιθανά αίτια των συμπτωμάτων.

Αντιμετώπιση των κρίσεων πανικού

Για να ελέγξεις τις κρίσεις, χρειάζεται να εντοπίσεις τις σκέψεις που κάνεις εκείνη τη στιγμή. Δηλαδή, να συγκεντρωθείς στο ‘εδώ και τώρα’. Αυτά που φοβάσαι, το πιθανότερο είναι να μην αντιπροσωπεύουν την πραγματικότητα που ζεις εκείνη τη στιγμή, αλλά καταστροφικά μελλοντικά σενάρια. Θύμισε στον εαυτό σου ότι δεν κινδυνεύεις και ότι είσαι ασφαλής.

Ένας ακόμη τρόπος, είναι ο έλεγχος της αναπνοής σου. Η «τεχνική της χαρτοσακούλας» είναι ιδιαίτερα βοηθητική, γιατί δεν επιτρέπει να εισπνέουμε περισσότερο αέρα από αυτόν που χρειαζόμαστε. Κάλυψε το στόμα και τη μύτη σου με μια μικρή χάρτινη σακούλα κρατώντας τη σφιχτά στη θέση της, ενώ στη συνέχεια εισέπνευσε και εξέπνευσε μέσα σε αυτή.

Αν επιβραδύνεις το ρυθμό της αναπνοής σου κατά οκτώ με δέκα το λεπτό, μπορείς να έχεις υπό έλεγχο τα συμπτώματα του πανικού. Επίσης, με αυτή τη μέθοδο, περιορίζεται το ποσοστό οξυγόνου που εισέρχεται στους πνεύμονες και αυξάνεται το ποσοστό του διοξειδίου του άνθρακα στην κυκλοφορία του αίματος.

Το σημαντικότερο που χρειάζεται να κάνεις για να ξεπεράσεις τις κρίσεις, είναι να σταματήσεις να αποφεύγεις καταστάσεις και ανθρώπους. Όσο πιο πολλά κάνεις από αυτά που φοβάσαι, τόσο περισσότερο θα συνειδητοποιείς ότι δεν κινδυνεύεις και ότι έχεις τη δύναμη να ελέγχεις τον εαυτό σου.

Θυμήσου ότι εσύ είσαι αυτός/η που φέρνει την κρίση στον εαυτό του και άρα εσύ είσαι αυτός/η που μπορεί να την διώξει.

Οι κρίσεις πανικού, έχω παρατηρήσει, ότι εμφανίζονται περισσότερο σε άτομα που σκέφτονται πολύ τους άλλους, δεν εξωτερικεύουν τα συναισθήματά τους, δεν ζητάνε, είχαν ή και έχουν τον ρόλο του προστάτη της οικογένειας, είναι τελειομανή ή αυστηρά με τον εαυτό τους και είχαν γονείς που δεν ήταν εκδηλωτικοί απέναντί τους. Ίσως και οι γονείς να ήταν ιδιαίτερα αγχώδεις και το παιδί για να μη νιώσει ότι γίνεται επιπλέον βάρος έμαθε να μη ζητάει και να δείχνε ότι δεν τους έχει ανάγκη. Ωστόσο, δεν παύει να έχει ανάγκη. Έτσι ζητάει έμμεσα μέσω την αρρώστιας. Κάποιοι το κρατούν κρυφό γιατί θέλουν να φαίνονται δυνατοί. Είναι άλλο να εκφράσουν την ανάγκη τους για τους άλλους και άλλο οι άλλοι να στραφούν σε εκείνους επειδή είναι άρρωστοι.

Η αποτελεσματικότερη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση στην αντιμετώπιση των κρίσεων πανικού, είναι η γνωστική συμπεριφορική προσέγγιση.

Να είσαι καλά!

Σ.

Ιnstagram : sandy_koutsostamati
Twitter: S_Koutsostamati
Facebook page: Σάντυ Κουτσοσταμάτη

Read Also

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΑΝΑΛΥΣΕ ΤΟ

Αναλυσε Το13 Απριλίου 2018

Ανάλυσέ Το | Γιατί κάποια άτομα έχουν προσκόλληση στον πρώην;

Ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι που δεν μπορείς να ξεπεράσεις το παρελθόν και να γυρίσεις σελίδα στη ζωή σου;

αρρωστοφοβία
Αναλυσε Το07 Απριλίου 2018

Ανάλυσέ το | Πώς να ξεπεράσεις την αρρωστοφοβία

Η Σάντυ Κουτσοσταμάτη σού αναλύει όλα τα αίτια αλλά και τη θεραπεία για την αρρωστοφοβία.

Σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου
Αναλυσε Το30 Μαρτίου 2018

Ανάλυσέ Το | Πώς να αντιμετωπίσεις το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου

Η Σάντυ Κουτσοσταμάτη αναλύει ένα από τα πιο συνηθισμένα σύνδρομα στις μέρες μας

Αναλυσε Το23 Μαρτίου 2018

Ανάλυσέ το | Μήπως συνηθίζεις να ξεκινάς κάτι και να το αφήνεις στη μέση;

Η Σάντυ Κουτσοσταμάτη σού αναλύει πώς να μην αφήνεις στη μέση αυτό που ξεκινάς.

Αναλυσε Το17 Μαρτίου 2018

Ανάλυσέ Το: Αυτοτραυματισμός | Tι υποδηλώνει και πώς αντιμετωπίζεται

Η Σάντυ Κουτσοσταμάτη μιλάει για ένα θέμα taboo που όμως είναι ευρέως διαδομένο...

https://www.istockphoto.com/photo/unhappy-girl-sitting-at-bench-gm63979440-115521725
Αναλυσε Το10 Μαρτίου 2018

Ανάλυσέ Το | Μάθε να ελέγχεις το άγχος, αναγνωρίζοντας την προσωπικότητά σου

Η Σάντυ Κουτσοσταμάτη σού αναλύει τα χαρακτηριστικά προσωπικότητας που ισχυροποιούν το άγχος

Αναλυσε Το02 Μαρτίου 2018

Ανάλυσέ το | Οικογένεια και οικονομικά προβλήματα

Η Σάντυ Κουτσοσταμάτη σού αναλύει με ποιο τρόπο να μιλήσεις στα παιδιά για τα οικονομικά προβλήματα και πώς να τα αντιμετωπίσεις χωρίς άγχος

Αναλυσε Το23 Φεβρουαρίου 2018

Ανάλυσέ Το | Μάθε τα πάντα για τα μοναχοπαίδια

Η Σάντυ Κουτσοσταμάτη σού αναλύει τι να προσέξεις αν είσαι γονέας με μοναχοπαίδι

Best of network