Follow us

Ανάλυσέ το | Πώς να μειώσεις την υπερανάλυση και γιατί

Γράφει, η Σάντυ Κουτσοσταμάτη.

woman overthinkig iStock

Η υπερανάλυση, η υπερβολική σκέψη για μια απόφαση ή κατάσταση, είναι πολύ εύκολο να συμβεί, αλλά πολύ δύσκολο να σταματήσει. Η υπερβολική σκέψη αυξάνει τα συμπτώματα της κατάθλιψης, αυξάνει και εντείνει το άγχος και θολώνει την κρίση. Επίσης, η υπερανάλυση μπορεί να επιδεινώσει κάποια υποβόσκουσα ψυχική διαταραχή.

Συμπτώματα υπερανάλυσης:

  • Αυπνία και άστατος ύπνος
  • Πονοκέφαλοι και ημικρανίες
  • Συναισθηματικό φαγητό
  • Έλλειψη συγκέντρωσης
  • Υπερκινητικότητα
  • Εξάντληση

Γιατί υπεραναλύεις;

Η τάση στην υπερανάλυση και στη δημιουργία πιθανών μελλοντικών καταστροφικών σεναρίων, συχνά σχετίζεται με προηγούμενες αρνητικές ή τραυματικές εμπειρίες. Η προσπάθειά μας να αποφύγουμε το αρνητικό σενάριο που έχουμε βιώσει στο παρελθόν, μας δημιουργεί την ανάγκη της πρόληψης και της προνοητικότητας. Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις η ανάγκη να προλάβουμε "το κακό" ξεφεύγει από τα όρια μέσω της υπερανάλυσης. Το αποτέλεσμα είναι να δυσκολεύει η καθημερινότητά μας, να επηρεάζεται η ποιότητα ζωής μας και η ψυχική και σωματική μας υγεία.

Πώς να ελέγξεις την υπερανάλυση

Σπάσε τη σύνδεση της υπερανάλυσης με την προνοητικότητα και την πρόληψη

Ίσως σκέφτεσαι ότι η προνοητικότητά σου σε έχει βοηθήσει στο παρελθόν. Έτσι την επιστρατεύεις όσο πιο συχνά μπορείς. Ωστόσο, αναρωτήσου εάν υπάρχει κάτι να αντιμετωπίσεις στο εδώ και τώρα ή απλά αγχώνεσαι με το μελλοντικό σενάριο που έχεις δημιουργήσει εσύ στο μυαλό σου. Μήπως αγχώνεσαι για κάτι το οποίο δεν είναι η πραγματικότητα αυτή στη στιγμή; Μήπως προσπαθείς να προλάβεις κάτι το οποίο δεν έχει έρθει και πολύ πιθανά να μην έρθει ποτέ; Δώσε την επιλογή στον εαυτό σου να ασχοληθεί με το πρόβλημα όταν αυτό υπάρξει και όχι πριν έρθει.

Εξασκήσου να ζεις στο εδώ και τώρα

Υπάρχει πιθανότητα να δυσκολεύεσαι να ζήσεις τη στιγμή γατί οι σκέψεις σου ταξιδεύουν συνεχώς στο παρελθόν και στο μέλλον. Προσπάθησε κάποια λεπτά μέσα στην ημέρα να κάτσεις αφήνοντας όλα στην άκρη και να νιώσεις τη στιγμή. Να παρατηρήσεις το σώμα σου, την αναπνοή σου και το περιβάλλον γύρω σου. Εξασκήσου να υπάρχεις στο εδώ και τώρα. Μόνο αυτό είναι η αλήθεια και μόνο αυτό η πραγματικότητα.

Άλλαξε την πεποίθησή σου γύρω από το αρνητικό σενάριο

Αντί να σκέφτεσαι "πώς θα αποφύγω το κακό που θα με βλάψει;", σκέψου "τι μου διδάσκει ο φόβος μου και πώς μπορώ να τον αντιμετωπίσω;". Αντιμετώπισε το "κακά σενάρια" σαν εμπειρίες μάθησης που μπορείς να χρησιμοποιήσεις υπερ σου. Άφησε το φόβο σου να σε διδάξει και να σε δυναμώσει αντί να προσπαθείς να τρέχεις μακρυά του. Αντιμετώπισε αυτό που φοβάσαι και μην μετατρέπεις το φόβο σε φυλακή σου. Η δύναμή σου δεν είναι ο έλεγχος που θα ασκήσεις στους γύρω σου και στο περιβάλλον σου. Η δύναμή σου είναι η διαχείριση του εαυτού σου και η αποδοχή των συναισθημάτων σου.

Πίστεψε στον εαυτό σου

Σκέψου πόσες φορές έχεις αντιμετωπίσει ξαφνικά αρνητικά γεγονότα με επιτυχία. Παρατήρησε πόσες δυνάμεις και αντοχές είχες ενώ δεν το περίμενες. Σκέψου πόσα έμαθες από τις αρνητικές εμπειρίες σου και πόσο σε ωρίμασαν.

Να θυμάσαι ότι δεν υπάρχουν αρνητικά συναισθήματα. Ακόμη και τα αρνητικά συναισθήματα οδηγούν σε θετικά αποτελέσματα, εάν τα αντιμετωπίσεις ως δώρα που θα σε βοηθήσουν στην εξέλιξή σου.

Να είσαι καλά και να προσέχεις τον εαυτό σου!

Σ.

Ιnstagram: sandy_koutsostamati

Twitter: S_Koutsostamati

Facebook page: Σάντυ Κουτσοσταμάτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ