Advertisement

Follow us

The Lyceum Project 2025 | Τα παιδιά στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Το Lyceum Project είναι ένα πρόγραμμα για την επιστημονική έρευνα και τεχνολογία που συναντούν τις ανθρωπιστικές επιστήμες, τις τέχνες, τις κοινωνικές επιστήμες και τη φιλοσοφία.

MissBloom TEAM
ai iStock

Ο σχεδιασμός την Τεχνητής Νοημοσύνης, οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι που προκύπτουν από τη χρήση της και την έκθεση των παιδιών σε αυτή, αλλά και οι ευκαιρίες που προκύπτουν στην εκπαιδευτική διαδικασία από την ανάπτυξή της, βρέθηκαν στο επίκεντρο του δεύτερου συνεδρίου του "Lyceum Project", το οποίο έχει θέμα τα παιδιά στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης ("The Lyceum Project 2025 - Children in the age of AI"), που πραγματοποιείται στο Ωδείο Αθηνών.

Το συνέδριο άνοιξε με συζήτηση που είχε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, με τη βαρόνη και μέλος της Βουλής των Λόρδων του Ηνωμένου Βασιλείου, Μπίνταν Κίντρον (Beedan Kidron). "Από την αρχή πιστεύαμε, στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για την τεχνητή νοημοσύνη, ότι η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο. Να κατανοήσουμε τι μπορούμε πραγματικά να μάθουμε από την αρχαία φιλοσοφία και σοφία για να αντιμετωπίσουμε μια βαθιά και πρωτοφανή πρόκληση: την άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης", ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Μητσοτάκης.

Τις εργασίες του συνεδρίου άνοιξαν νωρίτερα η Αλεξάνδρα Μητσοτάκη, πρόεδρος και συνιδρύτρια του World Human Forum, ανακοινώνοντας παράλληλα ότι το Lyceum Project θα επιστρέψει και την επόμενη χρονιά, το 2026, καθώς επίσης και ο Γιώργος Νούνεσης, διευθυντής και πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών "Δημόκριτος".

"Αυτό που βιώνουμε είναι μία πολιτισμική κρίση, μία κρίση αξιών και για αυτό χρειαζόμαστε τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες, τη φιλοσοφία, τις τέχνες και την πνευματικότητα. Με λίγα λόγια, αυτό που αποκαλούμε το δεύτερο ΑΙ: Ancestral Intelligence (σσ προγονική νοημοσύνη). Γιατί μόνο όταν τα δύο ΑΙ, προγονική και τεχνητή νοημοσύνη έρθουν κοντά, τότε μόνο η ανθρωπότητα θα βρει τη σοφία να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της εποχής μας", τόνισε η κ. Μητσοτάκη.

"Το Lyceum Project είναι ένα πρόγραμμα για την επιστημονική έρευνα και τεχνολογία που συναντούν τις ανθρωπιστικές επιστήμες, τις τέχνες, τις κοινωνικές επιστήμες και τη φιλοσοφία", υπογράμμισε από την πλευρά του ο κ. Νούνεσης.

Ενδυνάμωση της νέας γενιάς

Το ζήτημα της ενδυνάμωσης της νέας γενιάς μέσω της χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης, αλλά και της ενδυνάμωσης απέναντι στην ΤΝ, βρέθηκε στο επίκεντρο δύο πάνελ.

"Οι νέοι αναγνωρίζουν ποια είναι τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας, τη χρησιμοποιούν με προσοχή και κατανοούν ότι δεν αποτελεί παρά μόνο ένα μέρος της ζωής τους. Επιπλέον, προσδοκούν από τους ενήλικες και την κοινωνία να κάνουν περισσότερα για να είναι οι ίδιοι πιο ασφαλείς και να προσφέρουν την υποστήριξη που χρειάζονται για να περιηγηθούν στον κόσμο με αυτοπεποίθηση", ανέφερε η Ευγενία Μπόζου, επικεφαλής Κυβερνητικών Υποθέσεων και Δημόσιας Πολιτικής για την Google στην Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα.

Όπως επεσήμανε, οι επιλογές που θα κάνουμε σήμερα, καθώς και το πώς θα αναπτυχθεί η Τεχνητή Νοημοσύνη, θα καθορίσει τις ζωές των νέων πολύ περισσότερο από των σημερινών ενηλίκων.

Η κ. Μπόζου, ακόμη, επεσήμανε ότι οι νέοι θα πρέπει να μην είναι παθητικοί δέκτες της τεχνολογίας της ΤΝ, αλλά ενεργοί δρώντες. "Είμαστε όλοι παιδιά μπροστά στην Τεχνητή Νοημοσύνη", επεσήμανε από την πλευρά της η Τάνια Περελμούτερ, συνιδρύτρια και διευθύντρια Στρατηγικής του Fondation Abeona, τονίζοντας ότι είναι για όλους κάτι καινούριο που πρέπει να μάθουμε και να ανακαλύψουμε.

Ειδικότερα όσον αφορά στην ανάπτυξη της παραγωγικής Τεχνητής Νοημοσύνης, η κ. Περελμούτερ τόνισε ότι το πιο κρίσιμο ζήτημα είναι η κατανόηση του "πώς αναπτύσσεται η όλη αφήγηση σχετικά με την ΤΝ, ώστε να μπορούμε να δούμε τι θέλουμε να αφήσουμε στα παιδιά μας και τι αντίκτυπο θέλουμε να έχουμε".

Αναλυτικότερα, απαρίθμησε τρεις βασικές πτυχές:

Την επίδραση στο περιβάλλον. "Υπολογίζεται ότι σήμερα η εκπαίδευση ενός αλγορίθμου κοστίζει 100 εκατ. δολάρια και σε 5 χρόνια θα κοστίζει 1 δισ. δολάρια. Παράλληλα, θα χρειάζονται "φάρμες κέντρων δεδομένων" (data centre farms), ο οποίες θα ανταγωνίζονται τις τοπικές κοινωνίες για ηλεκτρισμό και νερό. Πρέπει να το σκεφτούμε αυτό, γιατί αφορά το μέλλον των παιδιών μας", επεσήμανε.

Την απομείωση των πολιτισμικών πληροφοριών που παρέχεται. "Τα δεδομένα που συλλέγονται κυρίως αφορούν την Αγγλική γλώσσα και στην αγγλοσαξονική γνώση και αυτά είναι που αναπαράγονται", εξήγησε. Παραπληροφόρηση. "Είναι μία πολύ μεγάλη συζήτηση από μόνη της, αλλά και η επόμενη μεγάλη πρόκληση που θα βρούμε μπροστά μας", κατέληξε.

Τεχνητή Νοημοσύνη στην εκπαιδευτική διαδικασία

Ο τρόπος με τον οποίο η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να ενδυναμώσει την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία, καθώς επίσης και το νέο πλαίσιο που διαμορφώνεται στην εκπαίδευση και ο νέος ρόλος εκπαιδευτικών ως συντονιστών της μαθησιακής διαδικασίας, βρέθηκε στο επίκεντρο του πάνελ με θέμα "Τεχνητή Νοημοσύνη και Εκπαίδευση".

Για την ανάγκη να κρατείται ζωντανή η περιέργεια των παιδιών και η ανάγκη τους να ρωτούν και να αναρωτιούνται, μίλησε ο Σπύρος Δουκάκης, πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, και επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής του Ιονίου Πανεπιστημίου. "Χρειαζόμαστε μαθησιακά περιβάλλοντα όπου το παιδί δεν παίρνει μόνο απαντήσεις, αλλά μαθαίνει να προβληματίζεται, όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν το εμποδίζει να σκεφτεί, αλλά του δίνει χώρο να σκεφτεί και να αναζητήσει. Αν η ΤΝ αλλάζει τα εργαλεία μας, η βαθύτερη αποστολή μας μένει αναλλοίωτη: να ανάβουμε σπίθες στα μυαλά των παιδιών, να καλλιεργούμε τη σκέψη τους και όχι να τη μορφοποιήσουμε, να εμπνέουμε την περιέργεια τους ώστε να φωτίσουμε το μέλλον τους", επεσήμανε.

"Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι και θα πρέπει να παραμείνει εργαλείο. Φυσικά, έχει θετικές και αρνητικές δυνατότητες, αλλά εναπόκειται σε εμάς ποιες θα επικυρώσουμε", σημείωσε από την πλευρά του ο Γιώργος Κωστελέτος, μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

"Είναι εύλογο το αίτημα μιας διαφανούς ΤΝ, που θα οδηγήσει σε ασφαλή χρήση, σε ορθό και ηθικό και κοινωνικό διαγωνισμό, θα οδηγήσει σε περιορισμό διαφόρων μορφών προκατάληψης που είναι ενδεχομένως δομικά ενσωματωμένες στην ΤΝ και τέλος θα οδηγήσει και σε μία πιο ενήμερη, άρα και πιο γόνιμη συμμετοχή γονέων και εκπαιδευτικών σε ένα δημόσιο διάλογο για την ΤΝ", πρόσθεσε.

Για τη σημασία του γραμματισμού μίλησε η Ζωή Γαβριηλίδου, καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. "Όταν μιλάμε για γραμματισμό, μιλάμε όχι μόνο για το να γνωρίζουμε πώς χρησιμοποιείται η ΤΝ, τις εφαρμογές της στην καθημερινότητα, αλλά επίσης και πώς αλλάζει τη ζωή μας και γνωρίζω τον κίνδυνο, πού μπορεί να κρύβεται, να έχουμε μία κριτική αντιμετώπιση, ώστε να καταλαβαίνουμε πότε τα γλωσσικά μοντέλα όπως το chatgpt παραλογίζονται", είπε.

Χαρακτήρισε τον γραμματισμό αυτό "γραμματισμό 4ης γενιάς", καθώς, όπως εξήγησε, προϋποθέτει τον λειτουργικό γραμματισμό (ομιλία, γραφή, ανάγνωση), τον κριτικό γραμματισμό, να προσεγγίζουμε κριτικά οποιοδήποτε πληροφορία και τον τεχνολογικό γραμματισμό.

Οι εκπαιδευτικοί, όπως σημείωσε, είναι σημαντικό να γίνουν ενήμεροι για την ΤΝ, προκειμένου να κάνουν ενήμερους τους μαθητές, οι οποίοι, αν και είναι πιο μπροστά στον τεχνολογικό γραμματισμό, δεν γνωρίζουν πώς λειτουργούν οι αλγόριθμοι ή πώς να προστατεύσουν τα δεδομένα τους.

"Είναι σημαντική μία γενναία επιμόρφωση που θα βοηθήσει για να γίνει μία ραγδαία εισαγωγή της ΤΝ στην εκπαιδευτική διαδικασία", κατέληξε η κ. Γαβριηλίδη.

Στην ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στάθηκε και ο Χρήστος Σκάρκος, διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Βίβλου Νάξου, τονίζοντας ότι η ΤΝ αποτελεί μία "παιδαγωγική πρόκληση".

Σε επίπεδο σχολικής μονάδας είναι επιβεβλημένη η ενεργός συμμετοχή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας για τη διαμόρφωση ενός πλαισίου που να αξιοποιεί την ΤΝ με τρόπο κριτικό (κατανόηση δυνατοτήτων και περιορισμών των εργαλείων), δημοκρατικό (να μειώσουν τις ανισότητες μεταξύ τους οι μαθητές), και καινοτόμο (ρόλος εκπαιδευτικών, να δημιουργήσουν υλικό που να χρησιμοποιούν ΤΝ).

"Οι βασικές αρχές που πρέπει να ισχύσουν είναι η ενεργός μάθηση, η κριτική σκέψη, η συνεργασία, η δεοντολογική αξιοποίηση της ΤΝ και η καλλιέργεια του τεχνολογικού εγγραμματισμού", κατέληξε.

Το πρόγραμμα του "Lyceum Project 2025" θα ολοκληρωθεί το βράδυ, με τις τελικές επισημάνσεις και τα συμπεράσματα της ημερίδας, αλλά και με μία περφόρμανς στο Λύκειο του Αριστοτέλη από τους σπουδαστές της σχολής χορού του Ωδείου Αθηνών, σε συνεργασία με το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ).

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για τάσεις και νέα στη Μόδα, Celebrity και Gossip News στο missbloom.gr