Follow us

Ανάλυσέ Το | Τα πάντα για το πένθος

Η Σάντυ Κουτσοσταμάτη σε συμβουλεύει για μία από τις πιο δύσκολες στιγμές της ζωής

iStock-532268894 martin-dm

Πένθος ονομάζεται το συναίσθημα λύπης και θλίψης που νιώθει κάποιος όταν του συμβεί κάποια μεγάλη συμφορά, συνήθως όταν χάσει κάποιο αγαπημένο του πρόσωπο.

Η λύπη και η θλίψη αυτή συχνά είναι δυσβάσταχτη. Είναι πολύ δύσκολο για τον άνθρωπο να εκλογικεύσει και να κατανοήσει το θάνατο. Η θρησκεία συχνά βοηθά και απαλύνει τον πόνο. Ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις, το πένθος είναι «πιο βαρύ» και το άτομο αργεί περισσότερο να ξεπεράσει τα στάδιά του.

Στάδια του πένθους

  • Σοκ
  • Άρνηση
  • Θυμός
  • Διαπραγμάτευση
  • Κατάθλιψη
  • Αποδοχή

Η σειρά μπορεί να διαφέρει κάποιες φορές και υπάρχουν και πισωγυρίσματα στα στάδια

Όταν το άτομο δεν βιώνει το πένθος

Το άτομο μπορεί να δυσκολεύεται να βιώσει το πένθος ή να μένει στο στάδιο της άρνησης. Αυτό μπορεί να συμβεί γιατί είχε άλυτα ζητήματα μαζί του, νιώθει ενοχές ή υπήρχε σχέση εξάρτησης.

Πότε κάποιος δεν ολοκληρώνει τα στάδια του πένθους

Πολλές φορές το άτομο που βιώνει την απώλεια δυσκολεύεται να ξεπεράσει τα στάδια γιατί αισθάνεται ότι εάν πεθάνει το πένθος του πεθαίνει οριστικά και τα συναισθήματα που είχε έχει και θα έχει για τον θανών. Ταυτίζει την αποδοχή της απώλειας με την απουσία συναισθημάτων για το άτομο που έφυγε. Οι γονείς, που χάνουν το παιδί τους, βιώνουν έναν Γολγοθά και αβάσταχτη θλίψη. Βρίσκονται συνήθως σε σοκ.

Εάν πρόκειται για ατύχημα, συνήθως ερμηνεύεται από το περιβάλλον σαν λάθος των γονέων. Αυτή η αντιμετώπιση από το περιβάλλον κάνει τους γονείς να αισθάνονται ακόμη περισσότερο ένοχοι για την κατάσταση που αντιμετωπίζουν. Το βρέφος είναι εντελώς εξαρτημένο και εύθραυστο, έτσι νιώθουν πως ό,τι κακό του συμβεί οφείλεται σε εκείνους.

Είναι απαρηγόρητοι λόγω του ξαφνικού θανάτου του παιδιού τους. Συνήθως αναφέρουν ότι αισθάνονται μία «τρύπα» στο στομάχι τους. Ο χρόνος δε γιατρεύει όλες τις πληγές. Γνωρίζω άτομα που δεν έχουν βγει από τον κύκλο του πένθους ποτέ.

Για να ξεπεράσεις πιο ανώδυνα τα στάδια του πένθους χρειάζεται να δουλέψεις:

  • την αποδοχή της πραγματικότητας και της απώλειας
  • την επεξεργασία του πόνου που φέρνει η θλίψη
  • την προσαρμογή σε ένα περιβάλλον όπου ο θανών, απουσιάζει
  • την συναισθηματική επανατοποθέτηση εκείνου που πενθεί

Μην ξεχνάς ότι μπορείς να απευθυνθείς σε ειδικό και να σε βοηθήσει να διαχειριστείς τον πόνο σου, να εντοπίσεις τις τυχόν δυσλειτουργικές σκέψεις, να εντοπίσεις ό,τι σε δυσκολεύει αν προχωρήσεις και να συνεχίσεις να ζεις.

Το να περάσεις τα στάδια του πένθους δε σημαίνει ότι θα ξεχάσεις το αγαπημένο σου πρόσωπο που έφυγε. Εξάλλου, όπως είπε και ο S.Freud «Το να θυμάσαι είναι ο καλύτερος τρόπος για να ξεχάσεις».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ