Υγεία : Διατροφή26 ΑΠΡΙΛΙΟΥ, 2019

Η βασική αλήθεια για τη δίαιτα | Τελικά, οι δίαιτες είναι χάσιμο χρόνου;

H Δρ. Μαρία Ψωμά, ιατρός – βιοπαθολόγος, εξηγεί γιατί δεν πρέπει να αναλώνεσαι σε ατελείωτα διαιτολόγια

Από τη Μαρία Αθ. Ψωμά M.D. Ph.D. DU ιατρό-βιοπαθολόγο Ιατρική της Παχυσαρκίας διδάκτορα Πανεπιστημίου Αθηνών Ιατρική & Χειρουργική της Παχυσαρκίας (Πανεπιστήμιο Παρισιού VI).

Πολύ πιθανό να ανήκεις στην κατηγορία των ανθρώπων που κάποια στιγμή στη ζωή τους κάνουν δίαιτα. Να ζήσεις μετρώντας θερμίδες, ζυγίζοντας ό,τι τρως, με τροφές χαμηλών λιπαρών και αναψυκτικά με 0 θερμίδες και να χάσεις το βάρος που θες. Υπάρχει όμως κάτι που οφείλεις να ξέρεις για τη δίαιτα.

Η βασική αλήθεια για τη δίαιτα

Ποιο είναι το μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα; Το 99% των ανθρώπων που κάνουν δίαιτα παίρνουν πάλι το βάρος τους και ακόμη περισσότερο. Γιατί; Απλά επειδή ο οργανισμός αντιλαμβάνεται ότι δεν του δίνεις να φάει και αμύνεται. Η απλή διαδικασία της δίαιτας καταλήγει σε ένα σώμα με τοξίνες.

Το σώμα αποθηκεύει τοξίνες (δηλητηριώδεις ουσίες που παράγονται από τα ανθρώπινα κύτταρα) στα λιποκύτταρα. Γι’ αυτό στην αρχή μιας δίαιτας μπορεί να νιώθεις άσχημα, κουρασμένη. Επειδή διασπάται λίπος, αποθηκεύονται οι τοξίνες στην κυκλοφορία και σε κάνει να νιώθεις άσχημα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το σώμα να αμύνεται και να θέλει να κρατήσει τις τοξίνες εγκλωβισμένες στα λιποκύτταρα, εμποδίζοντας τη λιπόλυση και μπλοκάροντας το μεταβολισμό.

Έτσι όσο πιο τοξινωμένος ο οργανισμός, τόσο πιο εύκολο είναι να ξαναπάρεις τα χαμένα κιλά.

Το πιο ανθεκτικό λίπος είναι το «σκληρό» λίπος που υπάρχει συνήθως γύρω από την κοιλιά, το λεγόμενο «σωσίβιο». Είναι το πιο επικίνδυνο για καρδιά, αγγειακές νόσους, διαβήτη και καρκίνο.

Όλως παραδόξως, οι παχύσαρκοι άνθρωποι έχουν τις περισσότερες διατροφικές ανεπάρκειες. Ένα σώμα τοξινωμένο δεν μπορεί να απορροφήσει σωστά, ούτε να συγκρατήσει τα θρεπτικά στοιχεία. Επίσης, μια δίαιτα υψηλή σε θερμίδες δεν είναι απαραίτητα και πλούσια σε βιταμίνες. Γι’ αυτό και οι παχύσαρκοι είναι τόσο πεινασμένοι. Πεινάνε για θρεπτικά στοιχεία.
Δες ότι όταν τρως ένα καθαρό, άπαχο φιλέτο με φρέσκα λαχανικά, σε σύγκριση με ένα γρήγορο έτοιμο γεύμα στο «πόδι», burger με τηγανιτές πατάτες ας πούμε, πόσο γρήγορα πεινάς και αναζητάς κάτι γλυκό.

Εξίσου βασική είναι η διαδικασία της μάσησης. Όσο πιο πολύ μασάς το φαγητό, τόσο πιο πολλά θρεπτικά στοιχεία απορροφούνται.

Καταλαβαίνεις λοιπόν ότι οι τοξίνες είναι αυτές που μπλοκάρουν την προσπάθεια απώλειας βάρους. Το 1ο λοιπόν βήμα κάθε προσπάθειας απώλειας βάρους πρέπει να είναι η αποτοξίνωση.

Αυτή εστιάζεται στο σύστημα απέκκρισης, το οποίο αποτελείται από 3 όργανα:

  • Δέρμα (ιδρώτας),
  • Συκώτι και
  • Νεφρούς

Πού βρίσκονται οι τοξίνες που παχαίνουν;

  • Ζάχαρη
  • Αλκοόλ
  • Ανθρακούχα
  • Επεξεργασμένο αλεύρι
  • Υπερβολική καφεΐνη
  • Κορτιζόλη, η ορμόνη του άγχους
  • Τα καυσαέρια, η μόλυνση, τα φάρμακα, τα χημικά καθαριστικά, ακόμη και στο νερό βρύσης είναι τοξίνες.

Τι είναι οι «αγνές τροφές»;

Είναι αυτές που:

  • Δεν έχουν αλλάξει από τη φυσική τους μορφή πχ. το μήλο, ενώ τα τσιπς δεν έχουν καμία σχέση με την πατάτα.
  • Δεν χρειάζονται ενισχυτικά γεύσης.
  • Δε διαρκούν για μήνες. Πρέπει να καταναλωθούν σύντομα.
  • Περιέχουν λιγότερο από 5-6 συστατικά.
  • Δεν περιέχουν καθόλου ζάχαρη.
  • Δεν προκαλούν αέρια ή τυμπανισμό.
  • Σε ικανοποιούν και δε νιώθεις πείνα μετά από αυτά.

«Αν δεν κολυμπάει, πετάει ή τρέχει ή δεν έχει φυτρώσει στη γη, μην το φας».

Καφεΐνη – Αλκοόλ. Ποιο είναι χειρότερο;

Σίγουρα η καφεΐνη είναι καλύτερη του αλκοόλ. Όταν πίνεις καφέ με μέτρο, ο καφές μπορεί να κάψει λίπος, είναι αντιοξειδωτικός και αυξάνει τις επιδόσεις στο γυμναστήριο. Αντιθέτως, σε μεγάλες ποσότητες, μπορεί ακόμη και να σε παχύνει, διότι στρεσάρει τα επινεφρίδια, εμποδίζει τον ύπνο, αφυδατώνει και μπορεί να σε αποτρέψει από το να πίνεις αρκετό νερό. Όμως ένα φλιτζάνι την ημέρα οργανικός καφές είναι εντάξει.

Το αλκοόλ, από την άλλη, δυστυχώς παχαίνει, αποθηκεύει λίπος στην κοιλιά, μεγαλώνει το ήπαρ με αποτέλεσμα να μη μεταβολίζει επαρκώς το λίπος, αυξάνει το σάκχαρο του αίματος με αποτέλεσμα να προκαλεί πείνα και φυσικά εξασθενεί τη θέληση μας ενάντια στις διατροφικές προκλήσεις.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Best of network