Υγεία : Διατροφή27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ, 2020

Μπορούμε να τρώμε ζάχαρη στη δίαιτα;

Ναι, η ζάχαρη μπορεί να είναι μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής.

Μπορείς να τρως ζάχαρη στη δίαιτα;

Πολλές γυναίκες θέτουν στους ειδικούς την ερώτηση: τελικά, παχαίνει η ζάχαρη; Μια εύκολη απάντηση στο ερώτημα είναι «ναι, παχαίνει, γιατί έχει θερμίδες». Ακριβώς όπως οποιοδήποτε θρεπτικό συστατικό που περιέχει θερμίδες (λιπαρά, πρωτεΐνες, υδατάνθρακες) μπορεί να επιδράσει αρνητικά στο βάρος και την υγεία μας, αν καταναλωθεί σε υπερβολικό βαθμό. Μήπως, εν τέλει, ήρθε η ώρα να απενοχοποιήσουμε τη ζάχαρη;

Τι μπορείς να φτιάξεις με την καστανή και μαύρη ζάχαρη και η αγαπημένη μας συνταγή για κραμπλ

Η αλήθεια είναι πως το να κατηγορήσουμε για τα περιττά μας κιλά ένα συγκεκριμένο τρόφιμο, όπως η ζάχαρη, που ήταν ανέκαθεν ένας από τους αγαπημένους αποδιοπομπαίους τράγους στις περισσότερες δίαιτες, είναι η εύκολη λύση. Όμως, κατά βάθος γνωρίζουμε πως κανένα μεμονωμένο τρόφιμο δεν είναι λογικό να ευθύνεται για τα περιττά μας κιλά και όσο κι αν θα μας βόλευε να πιστεύουμε το αντίθετο, αν το βγάλουμε από το πρόγραμμα, δεν λύνουμε και το πρόβλημα.

Ζάχαρη και δίαιτα μπορούν να συνυπάρξουν

Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό, είναι ο μηχανισμός με βάση τον οποίο φορτωνόμαστε περιττά κιλά: παίρνουμε βάρος, όταν οι θερμίδες που τρώμε είναι περισσότερες από αυτές που καίμε μέσα στην ημέρα και αυτό ισχύει, ανεξαρτήτως των πηγών από όπου προέρχονται οι θερμίδες αυτές.

Όταν κάνουμε ισορροπημένη διατροφή και ασκούμαστε, ή ακόμα κι αν ακολουθούμε μία δίαιτα για απώλεια βάρους, μπορούμε να απολαμβάνουμε κάθε τρόφιμο -και το αγαπημένο μας γλυκάκι- χωρίς το φόβο των κιλών, αρκεί να επιλέγουμε την κατάλληλη ποσότητα και στη σωστή συχνότητα. Για παράδειγμα, αντί να φάμε όλη την πλάκα της σοκολάτας, ας προσπαθήσουμε να μείνουμε στο ένα τέταρτο της συσκευασίας, μία ή δύο φορές την εβδομάδα.

Μετρώντας τις θερμίδες

  • Η ζάχαρη δίνει ακριβώς τις ίδιες θερμίδες (4 ανά γραμμάριο) που αποδίδουν όλοι οι υδατάνθρακες (τα υπόλοιπα σάκχαρα, άμυλο), αλλά και οι πρωτεΐνες (αντίστοιχα τα λιπαρά δίνουν 9 θερμίδες ανά γραμμάριο).
  • Συχνά, μάλιστα, είναι προτιμότερο να επιλέξουμε ένα γλυκό που έχει μόνο ζάχαρη, παρά ένα άλλο που μπορεί να έχει αντίστοιχη ποσότητα ή/και λιγότερο ζάχαρη, αλλά περιέχει και άλλα θερμιδογόνα συστατικά, όπως κατά βάση λίπος.
  • Για παράδειγμα, ένα ζελέ αποδίδει περίπου 90 θερμίδες, μια κουταλιά γλυκό του κουταλιού περίπου 50, ενώ ένα μικρό μπολ κρέμα σοκολάτα δίνει 250 θερμίδες και ένα μέτριο κομμάτι γαλακτομπούρεκο περίπου 500. Οι διαφορές είναι προφανείς.

Οι ειδικοί συμφωνούν πως για να να διατηρήσουμε το βάρος μας σταθερό χρειάζεται να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στις θερμίδες που «παίρνουμε» από όλες τις πηγές και σε εκείνες που «καίμε».

Αν θέλουμε να το μειώσουμε, πρέπει να μειώσουμε θερμίδες από όλες τις πηγές – συμπεριλαμβανομένης και της ζάχαρης, και ιδανικά να αυξήσουμε τις θερμίδες που καίμε μέσω της άσκησης. Σε κάθε περίπτωση, είναι μάλλον απίθανο να βρεθεί κανείς, ειδικός ή μη, που θα υποστηρίξει πως μπορεί κανείς να παχύνει επειδή έβαλε λίγη ζάχαρη στον καφέ του.

Δες εδώ τη συνταγή για τα πιο νόστιμα μπισκότα με τυρί κρέμα και μαύρη ζάχαρη

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΔΙΑΤΡΟΦΗ