Follow us

Ανάλυσέ το | Gaslighting: τι είναι η ψυχολογική χειραγώγηση

-Γράφει, η Σάντυ Κουτσοσταμάτη.

gaslighting iStock

Έχεις νιώσει ποτέ να προσπαθείς να εκφράσεις τα συναισθήματά σου σε κάποιον ο οποίος προσπαθεί να σε βγάλει τρελή; Το "gaslighting” είναι ο διεθνής αγγλικός όρος που χρησιμοποιείται για τη ψυχολογική χειραγώγηση ή κακοποίηση, κατά την οποία ο θύτης προσπαθεί αν κάνει πλύση εγκεφάλου και ψυχολογικό πόλεμο στο θύμα. Ο θύτης προσπαθεί αν σπείρει αμφιβολίες στο θύμα για τη λογική του, την αντίληψη και τη μνήμη του, ενώ παράλληλα απαξιώνει τα συναισθήματα και τις πεποιθήσεις του.

Φράσεις που ακούς, εάν είσαι θύμα του gaslighting

Εάν ακούς συχνά "Είσαι υπερβολική και υπερευαίσθητη, ψάξε τι πρόβλημα έχεις" ή "Αυτό δεν έγινε όπως το λες, το βγάζεις απ’ το μυαλό σου", ή "Αντιλαμβάνεσαι τι φανερώνουν όλα όσα λες για εσένα;", "πώς κάνεις έτσι, ένα αστειάκι κάναμε", "δε μπορώ να συζητήσω πάλι τα ίδια και τα ίδια", "το κάνεις μεγάλο θέμα", "θα αφήσεις κάτι ασήμαντο να χαλάσει όλη τη σχέση μας;" "Δε μπορώ να μιλήσω άλλο. Σταματάω τη συζήτηση".

Οι παραπάνω φράσεις, δεν εκφράζονται σπάνια, αλλά πολύ συχνά ή συνέχεια.

Το άτομο που χρησιμοποιεί το gaslighting, απαξιώνει τα λεγόμενα και τα συναισθήματά σου. Νιώθεις συνεχώς ότι κάτι κάνεις λάθος και ότι δεν επιτρέπεται να νιώθεις τα συναισθήματά σου αλλά και να βάζεις τα όριά σου.

Όταν κάτι σε ενοχλεί, αποτυπώνεται στα συναισθήματά σου και εκείνα δεν κάνουν ποτέ λάθος. Δε μπορεί να είναι "υπερβολικά", είναι αυτό που αισθάνεσαι. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι ο συνομιλητής σου πρέπει πάντα να είναι σε θέση να τα κατανοήσει. Μπορεί όμως να δείξει την καλή διάθεση και πρόθεση. Επίσης, δε σημαίνει ότι ο άλλος θα μπορεί πάντα να αλλάζει τη συμπεριφορά του σύμφωνα με τα δικά σου συναισθήματα. Ωστόσο, το άτομο που προσπαθεί να χειραγωγήσει τον άλλον, δεν θα μιλήσει για τον εαυτό του και για το τι μπορεί ή δε μπορεί να κάνει, αλλά θα προσπαθήσει να ενοχοποιήσει, να διαστρεβλώσει και να ακυρώσει τα λεγόμενα και να συναισθήματα του άλλου.

Πώς να αντιμετωπίσεις την ψυχολογική χειραγώγηση

Είναι σημαντικό να αναφέρω πως όσο πιο κοντινή η σχέση τόσο πιο δύσκολη είναι η αντιμετώπιση της χειραγώγησης. Γνωρίζω άτομα που έχουν εξαρτηθεί από τους gaslighters και κινούνται με μια μόνιμη ενοχή. Απολογούνται συνεχώς και αμφισβητούν τα συναισθήματά τους. Ψάχνουν μόνιμα το λάθος που κάνουν. Ειδικά, εάν έχεις μεγαλώσει με γονείς που προσπαθούν ή προσπαθούσαν να σε χειραγωγήσουν, τότε ίσως παρατηρείς ότι διακατέχεσαι από άγχος απόρριψης και αυτό αμφισβήτηση.

Επίσης, το gaslighting παρατηρείται έντονα στις περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας, όπου το θύμα τελικά αποτρέπεται από το να ζητήσει βοήθεια.

Να θυμάσαι:

  • Προσπάθησε να καταγράφεις τα γεγονότα ώστε να μπορέσεις να αναγνωρίσεις την παράλογη παραποίηση των λεγομένων σου.
  • Αποδέξου τα συναισθήματά σου.
  • Αναγνώρισε τα όριά σου και στη συνέχεια δείξε τα στον άλλον.

Όποια σχέση κι αν έχεις με το θύτη, προσπάθησε να αναγνωρίσεις αυτά τα σημάδια της προσπάθειας της συναισθηματικής και ψυχολογικής σου χειραγώγησης. Αυτό είναι το πρώτο βήμα για να μπορέσεις να το διαχειριστείς και να το αντιμετωπίσεις. Μη διστάσεις να μιλήσεις σε κάποιον που εμπιστεύεσαι ή να συμβουλευτείς κάποιον ειδικό.

Να είσαι καλά και να προσέχεις τον εαυτό σου.

Σ.

Ιnstagram: sandy_koutsostamati

Twitter: S_Koutsostamati

Facebook page: Σάντυ Κουτσοσταμάτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ