Follow us

Οδηγός: Πώς θα αποφύγεις τους κινδύνους της θάλασσας

Για να μη χαλάσει τίποτε τις διακοπές σου, έχε στο νου σου τις μικρές αυτές προφυλάξεις και απόλαυσε τη θάλασσα, την αμμουδιά και τον ήλιο. Σου αξίζει!

Enjoying the fresh sea air

Αλάτι

Δεν αναφερόμαστε στο αλάτι που στεγνώνει στο δέρμα σου ούτε αυτό που όταν μένει στα μαλλιά σού χαρίζει τα –συνήθως– εντυπωσιακά «μαλλιά παραλίας». Ο λόγος για το αλάτι που τρώμε και που προσθέτουμε στο φαγητό μας. Παρότι γενικά η σύσταση είναι να περιορίζουμε το πρόσθετο αλάτι, το καλοκαίρι και στις διακοπές, επειδή η έκθεση στον ήλιο και ο ιδρώτας είναι μέσα στο πρόγραμμα, «επιτρέπεται» να τρως περισσότερο θαλασσινό αλάτι απ’ ό,τι συνήθως ώστε να μη λείψουν από τον οργανισμό σου πολύτιμα ιχνοστοιχεία και μέταλλα.

Βουτιές

Βλέπεις τα βράχια στην άκρη της παραλίας και ξυπνάει το παιδί μέσα σου; Πριν τρέξεις για να κάνεις βουτιά, έλεγξε πρώτα το βυθό και το βάθος του νερού σε εκείνο το σημείο για να μην έχεις δυσάρεστες ή και επικίνδυνες εκπλήξεις.

Γυαλιά ηλίου

Προστατεύουν τα πολύτιμα μάτια σου από την ηλιακή ακτινοβολία, μόνο όμως εάν τα κρύσταλλα έχουν την κατάλληλη επεξεργασία και φίλτρα. Διαφορετικά, τα γυαλιά όχι μόνο δεν σε προστατεύουν αλλά μπορεί να προκαλέσουν επιπλέον βλάβες στα μάτια. Extra tip: Φέτος είναι (ξανά) στη μόδα τα μεγάλα γυαλιά ηλίου με καθρέφτες. Προτίμησέ τα, αφού εκτός από τα μάτια, προστατεύουν την ευαίσθητη επιδερμίδα γύρω τους από την άμεση έκθεση στον ήλιο.

Δέρμα

Ξέρεις πως το δέρμα είναι το μεγαλύτερο όργανο στο σώμα μας; Τώρα το καλοκαίρι φρόντισέ το ακόμη περισσότερο. Προτίμησε να πλένεσαι με ήπιο σαπούνι ή αφρόλουτρο με pH φιλικό για την επιδερμίδα και άπλωνε πάντα μια πλούσια ενυδατική κρέμα μετά το μπάνιο.

Έγκαυμα

Να το πούμε τόσο τρομαχτικά όσο μας το μεταφέρουν οι γιατροί στις σχετικές ενημερώσεις: Με κάθε έγκαυμα που παθαίνεις, αυξάνονται οι πιθανότητες να εμφανίσεις καρκίνο του δέρματος και μελάνωμα κάποια στιγμή στη ζωή σου. Για να είσαι σίγουρη πως προστατεύεις τον εαυτό σου όσο το δυνατόν καλύτερα, να θυμάσαι να βάζεις το αντηλιακό σου περίπου μισή ώρα πριν από την έκθεσή σου στον ήλιο, να το ανανεώνεις μετά από κάθε βουτιά στο νερό και να αποφεύγεις την ηλιοθεραπεία μεταξύ 11-3 το μεσημέρι.

Ζάλη – Ηλίαση

Αν το παρακάνεις με την έκθεσή σου στον ήλιο κινδυνεύεις από ηλίαση. Τα συμπτώματα της ήπιας ηλίασης είναι πονοκέφαλος, ζαλάδα, κόκκινο και ζεστό σώμα και έντονος και γρήγορος σφυγμός. Πέρα απ' όλες τις άλλες πιθανές επιπτώσεις για την υγεία σου, μια βαριά ηλίαση θα σου χαλάσει τη διάθεση και τις μέρες των διακοπών, γι’ αυτό πάρε όλα τα απαραίτητα μέτρα για να την αποφύγεις: Τις ημέρες με πολλή ζέστη απόφυγε την έκθεση στον ήλιο τις μεσημεριανές ώρες, να κυκλοφορείς πάντα με καπέλο και γυαλιά ηλίου, αύξησε την κατανάλωση νερού και άλλων υγρών και απόφυγε τα βαριά φαγητά, ειδικά το μεσημέρι.

Θάλασσα ή πισίνα

Όταν έχεις δίπλα σου τα διάφανα, γαλάζια νερά του Αιγαίου ή του Ιονίου, η απάντηση είναι προφανής! Η θάλασσα είναι σαφώς προτιμότερη επιλογή από την πισίνα, αφού πέρα απ’ όλα τα άλλα, το θαλασσινό νερό έχει πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό σου: Το θαλασσινό αλάτι θεωρείται φυσικό καθαριστικό του αίματος. Περιέχει μεγάλη ποσότητα βιταμίνης C, η οποία καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες, και μαγνήσιο που συνεισφέρει στη δράση των αντιοξειδωτικών. Αυτό σημαίνει ότι το αλάτι της θάλασσας είναι σε θέση να αποτοξινώσει σωστά τα κύτταρα του δέρματός σου και να απορροφήσει όλη η βρομιά, τη σκόνη και τα τοξικά υλικά από αυτά.

Ιδρώτας

Αν γενικά ιδρώνεις εύκολα, υιοθέτησε το styling των Αράβων. Φόρα ρούχα από φυσικά υφάσματα, π.χ. λινό με αραιή ύφανση, με μακριά μανίκια και πάντα καπέλο. Επίσης, να πίνεις ζεστά ροφήματα ή έστω σε θερμοκρασία δωματίου που θα δροσίσουν πραγματικά τον οργανισμό σου, σε αντίθεση με τα παγωμένα που θα σε κάνουν τελικά να ιδρώσεις ακόμα περισσότερο.

Καπέλο

Πρώτον, προστατεύεις το πρόσωπό σου από τον ήλιο και τη φωτογήρανση. Δεύτερον, προστατεύεις τα μαλλιά σου από τις φθορές που τους προκαλεί ο ήλιος. Τρίτον, προστατεύεσαι –ως ένα βαθμό– από την ηλίαση. Αυτοί δεν αρκούν για να μην αποχωρίζεσαι το καπέλο σου όλο το καλοκαίρι;

Λάδι – αντηλιακό

Ξέρεις πως η ενδεδειγμένη ποσότητα για όλο το σώμα, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι περίπου όσο ένα σφηνάκι; Για το πρόσωπο, μία κουταλιά της σούπας!

Μαγιό

Οι γυναικολόγοι συστήνουν να αλλάζουμε το μαγιό μας μετά τη βουτιά ώστε να μη στεγνώνει στο σώμα μας. (Λες και θέλαμε ιατρική συμβουλή για να φορέσουμε περισσότερα από ένα μαγιό στην παραλία!)

Νύχια

Η υγρασία και η ζέστη ευνοούν την ανάπτυξη των μυκήτων στα νύχια, ενώ ο μύκητας μεταδίδεται όχι μόνο με την επαφή αλλά και από το έδαφος, την άμμο και τις πετσέτες. Για να μην ταλαιπωρηθείς να θυμάσαι να φοράς πάντα τις σαγονιάρες σου όταν κυκλοφορείς σε κοινόχρηστα ντους και στην πισίνα, ενώ είναι σημαντικό να στεγνώνεις πολύ καλά τα πέλματα και τα δάχτυλα πριν φορέσεις κλειστά παπούτσια.

Ξυπόλυτη στην άμμο

Η άμμος, όσο υπέροχη κι αν είναι η αίσθηση κάτω από τα πόδια σου, μπορεί να κρύβει παγίδες, όπως κοφτερές πέτρες, αγκάθια από αχινούς ή από τα γύρω φυτά, σπασμένα γυαλιά. Γι’ αυτό προσοχή για να μην σου χαλάσει κάποιο ατύχημα τις διακοπές.

Ουζάκι

Εννοείται το καλοκαίρι θα απολαύσεις το ουζάκι και τη μπίρα σου, αλλά όχι στην παραλία. Ο συνδυασμός του αλκοόλ με τη ζέστη και τον ήλιο δεν είναι ποτέ καλός. Επίσης, να επαναλάβουμε τη γνωστή αλλά σωτήρια συμβουλή: ποτέ, μα ποτέ, μην μπαίνεις στη θάλασσα ή στην πισίνα αν έχεις καταναλώσει αλκοόλ.

Πετσέτα παραλίας

Όταν ξαπλώνεις στην άμμο, φρόντισε να στρώνεις την πετσέτα σου επάνω σε μια στεγνή και καθαρή ψάθα. Αν απλώσεις την πετσέτα σου σε κοινόχρηστη ξαπλώστρα στην παραλία, καλό είναι να έχεις μια δεύτερη για να σκουπίζεσαι. Να θυμάσαι πως η ζέστη και η υγρασία ευνοούν τον πολλαπλασιασμό των βακτηρίων και των μυκήτων, και σίγουρα δεν θέλεις να έρχονται σε επαφή με το σώμα σου.

Ρακέτες και άλλα σπορ

Είναι συνυφασμένα με τις διακοπές και σε βοηθάνε να καις τις παραπάνω θερμίδες που παίρνεις από τα μεζεδάκια και τα κοκτέιλ στα μπαράκια του νησιού. Για να απολαμβάνεις το παιχνίδι χωρίς δυσάρεστες συνέπειες, μην ξεχνάς να ανανεώνεις τακτικά το αντηλιακό σου, το οποίο εξουδετερώνεται με τον ιδρώτα, να φοράς καπέλο και γυαλιά ηλίου και να αποφεύγεις τη φυσική δραστηριότητα στον ήλιο τις μεσημεριανές ώρες που έχει υψηλότερες θερμοκρασίες.

Safe water sports

Κατέβασε το app αυτή της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης που έχει στόχο να προωθήσει την ασφάλεια στη θάλασσα και μάθε κατά πόσο πληρούνται οι νόμιμες προδιαγραφές στο watersport center στην παραλία που κολυμπάς, πριν απολαύσεις τα παιχνίδια στο νερό.

Τσαντάκι παραλίας

Εκτός από τα αντηλιακά σου, έχε πάντα μαζί ένα τσιμπιδάκι φρυδιών (για τυχόν αγκάθια και αχινούς) κι ένα στικ για τα τσιμπήματα από έντομα και τσούχτρες.

Ύπνος

Είναι γλυκός ο ύπνος στην ξαπλώστρα, ειδικά αν έχεις ξενυχτήσει το βράδυ στα μπαράκια, αλλά πρόσεξε μην είσαι εκτεθειμένη στον ήλιο. Αν νιώθεις να κλείνουν τα μάτια σου, βάλε μια ειδοποίηση στο κινητό σου να χτυπήσει μετά από μισή ώρα.

Φαγητό

Εννοείται ότι στις διακοπές θα απολαύσεις το φαγητό σου και τις τοπικές λιχουδιές. Αν σου αρέσει να μένεις όλη τη μέρα στην παραλία για να απολαμβάνεις τη θάλασσα, απόφυγε το φαγητό το μεσημέρι και προτίμησε κάτι ελαφρύ που θα κρατήσει το στομάχι σου γεμάτο και θα σε ενυδατώσει: φρούτα ή φρουτοσαλάτα, ένα γιαούρτι, κομμένα λαχανικά με ντιπ με βάση το χούμους ή το γιαούρτι, ένα τοστ ή μια σαλάτα. Ακόμα όμως κι αν φας έτσι ελαφριά, μην επιδοθείς σε έντονη φυσική δραστηριότητα για περίπου μία ώρα.

Χαλάρωσε

Είτε έχεις πάει για ένα μπάνιο είτε για διακοπές, προσπάθησε να διώξεις από το μυαλό σου κάθε αρνητική σκέψη. Έρευνες έχουν δείξει πως η εικόνα της θάλασσας είναι ευεργετική κατά του άγχους. Εκμεταλλεύσου το για να επιστρέψεις στην πόλη με γεμάτες τις μπαταρίες σου.

Ψάθα

Ακόμα κι αν στις διακοπές σου γίνεσαι παιδί της φύσης, μία ψάθα είναι απολύτως απαραίτητο μέτρο προστασίας από μολύνσεις που μπορεί να κολλήσεις από την άμμο όπως μύκητες ή τσιμπούρια.

Ωτίτιδα

Εάν έχεις ευαισθησία στα αφτιά σου, καλύτερα μην κάνεις βουτιές. Η ωτίτιδα που σχετίζεται με τη θάλασσα ή την πισίνα είναι συνήθως μια φλεγμονή του δέρματος του ακουστικού πόρου και παρατηρείται συχνά ύστερα από κολύμπι ή από την επαφή του αυτιού με το νερό. Για να αποφύγεις την εξωτερική ωτίτιδα, μετά το μπάνιο στη θάλασσα σκούπιζε καλά τα αφτιά σου με χαρτομάντιλο ή με την άκρη μιας καθαρής πετσέτας (όχι με την πετσέτα που σκουπίζεις το σώμα σου, γιατί μπορεί να έχει επάνω άμμο).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ