Υγεία : Διατροφή16 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ, 2020

10 τρόποι να «εκπαιδεύσεις» το μυαλό σου για να τρως υγιεινά

Πώς θα καταφέρεις να «σπάσεις» τις κακές συνήθειες και να απολαμβάνεις πραγματικά ένα υγιεινό γεύμα;

πώς θα τρώω υγιενά

Έχεις σκεφτεί ποτέ γιατί μια υγιεινή καθημερινότητα και διατροφή είναι πολύ εύκολη για κάποιους, αλλά πολύ δύσκολη για μερικούς άλλους; Και όμως συμβαίνει, αφού όλα είναι θέμα εκπαίδευσης και συνήθειας. Αν προσπαθείς να τρως υγιεινά γεύματα αλλά συνεχώς αποτυγχάνεις, ένας από τους βασικούς «ενόχους» της κατάστασης αυτής είναι το μυαλό σου.

Δες επίσης: Έχεις «κολλήσει» και δεν μπορείς να χάσεις αυτά τα 3-4 κιλά; Δες αυτά τα tips!

Όταν αναπτύσσεις μια συνήθεια, αυτή χαράζεται βαθιά στον εγκέφαλό σου. Οι νευρώνες εκκρίνουν τις ανάλογες ορμόνες ευτυχίας ή δυστυχίας, κάθε φορά που την ακολουθείς ή όχι αντίστοιχα. Αυτές οι πεπατημένες οδοί, συνεχίζουν να έχουν γερές βάσεις όσο δεν προσπαθείς να αλλάξεις εσύ η ίδια αυτές τις συνήθειες που έχτισες από νεαρή ηλικία. Το χημικό στοιχείο που βοηθά σε αυτή τη διαδικασία, η μυελίνη, πέφτει μετά την ηλικία των 20 ετών, καθιστώντας δύσκολη τη δημιουργία νέων συνηθειών – αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι αδύνατο.

Δες επίσης: Τα 7 κορυφαία ζεστά ροφήματα για απώλεια λίπους

Τα καλά νέα είναι μπορείς με τους παρακάτω 10 τρόπους να σπάσεις τις κακές συνήθειες, να εκπαιδεύσεις το μυαλό σου σε νέες – και πιο υγιεινές-  και να καταφέρεις να απολαμβάνεις πραγματικά ένα υγιεινό γεύμα. 

Πώς θα τρώω υγιεινά; 10 τρόποι για να το πετύχεις: 

1.Έχε τις υγιεινές επιλογές πολύ πρόχειρες στο σπίτι σου

Όλοι οι άνθρωποι έχουμε την τάση να θέλουμε να επιλέξουμε πάντα την πιο εύκολη οδό. Στην προκειμένη περίπτωση, αυτό σημαίνει ότι, όταν πεινάσεις, θα επιλέξεις να καταναλώσεις ό,τι βρεις πιο εύκολο και πρόχειρο μπροστά σου. Ένας εύκολος και γρήγορος τρόπος, λοιπόν, που θα σε κατευθύνει στο σωστό δρόμο είναι να κρατήσεις τις ανθυγιεινές επιλογές μακριά από το σπίτι σου και να γεμίσεις τα ντουλάπια της κουζίνας και το ψυγείο σου, με υγιεινά τρόφιμα, όπως φρούτα, λαχανικά και ξηρούς καρπούς.

2.Φάε με τον σωστό τρόπο

Όλοι γνωρίζουμε ότι δεν πρέπει να μασάμε και να τρώμε γρήγορα, καθώς δεν προλαβαίνουμε να γευτούμε σωστά την υφή, τη γεύση, τη μυρωδιά των φαγητών με αποτέλεσμα να μην ικανοποιούμε το μυαλό μας. Προσπάθησε να τρως με αργό ρυθμό, να γεύεσαι σε κάθε μπουκιά σου τα αρώματα και τις υφές, να μασάς αργά προτού καταπιείς την τροφή σου.

3.Δώσε… φανταστικά ονόματα στα γεύματά σου

Όταν επισκέπτεσαι ένα εστιατόριο συνήθως θα βρεις στο μενού ονομασίες πιάτων. Σπάνια θα διαβάσεις… «κοτόπουλο με σπανάκι», για παράδειγμα. Αντίστοιχα και εσύ στο σπίτι, όταν προετοιμάζεις το δείπνο σου, άρχισε να σκέφτεσαι πώς θα το ονόμαζες, όπως ακριβώς θα έκανες αν έπρεπε να εμφανίσεις ένα πιάτο σε μενού εστιατορίου. Αυτό θα σε κάνει να δεις το πιάτο με άλλο μάτι και θα περιμένεις με περισσότερη ανυπομονησία να το γευτείς, δημιουργώντας σου ευχάριστα συναισθήματα.

4.Μην ξεχνάς ότι η εμφάνιση του γεύματος παίζει καθοριστικό ρόλο και είναι το κλειδί

Φτιάξε τέλεια, πολύχρωμα και διασκεδαστικά πιάτα βάζοντας τις πιο υγιεινές τροφές στα πιο όμορφα πιάτα. Πρόσθεσε λαχανικά ή φρούτα για έξτρα χρώμα και όμορφη διακόσμηση. Γαρνίρισε τα πιάτα με ξύσμα εσπεριδοειδών, μαϊντανό, βασιλικό ή σκόνη κανέλας.  Όταν κάνεις το φαγητό σου μια ευχάριστη εμπειρία, θα δημιουργήσεις θετικές αναμνήσεις και θα ενισχύσεις τις νευρικές οδούς που θα σε ενθαρρύνουν να επιλέξεις και πάλι το υγιεινό φαγητό στο μέλλον.

5.Πρόσθεσε ποικιλία γεύσεων στο πρόγραμμά σου

Είναι γεγονός πως όλοι μας αγαπάμε την ποικιλία. Με την ενσωμάτωση διαφορετικών υφών, χρωμάτων και μπαχαρικών στα πιάτα σου, και συνδυάζοντας τις γεύσεις για ένα πιο σύνθετο γευστικό αποτέλεσμα, κρατάς τον εγκέφαλό σου ικανοποιημένο. Όσο μεγαλύτερη απόλαυση νιώθεις από τα υγιεινά σου γεύματα, τόσο περισσότερο το μυαλό σου θα συνδέει τις τροφές αυτές με το κέντρο αμοιβής του εγκεφάλου και θα επιδιώξει να επαναλάβει αυτή την ευχάριστη εμπειρία.

6.Ψηλά ποτήρια, μικρά πιάτα

Όταν πίνεις ένα ποτό σε ένα ψηλότερο και πιο λεπτό ποτήρι, νιώθεις πως πίνεις μεγαλύτερη ποσότητα από ένα κοντύτερο και πιο φαρδύ ποτήρι (που ωστόσο χωράει ίση ποσότητα). Το ίδιο ισχύει και με τα πιάτα.  Όταν σερβίρεις το φαγητό σε μεγαλύτερο πιάτο θα τρως περισσότερο από ότι αν το βάλεις σε ένα μικρότερο. Αυτές οι… «ψευδαισθήσεις» μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να εξαπατήσουν το μυαλό σου και να σκέφτεσαι ότι καταναλώνεις μεγαλύτερες ποσότητες από ό,τι στην πραγματικότητα.

7.Οπτικοποίησε τους στόχους σου

Εάν θέλεις όντως να αφήσεις πίσω σου τις κακές διατροφικές συνήθειες και να ξεκινήσεις νέες και υγιεινές, θα πρέπει να έχεις στο μυαλό σου συνεχώς το «γιατί».  Η απεικόνιση του στόχου είναι ένα αποτελεσματικό κίνητρο και ένας πολύ καλός τρόπος να εκπαιδεύσεις το μυαλό σου να αντισταθεί στην πρόσκαιρη ικανοποίηση από μια ανθυγιεινή τροφή. Σε μια μελέτη, μάλιστα, οι υπέρβαρες γυναίκες που ακολουθούσαν τεχνικές απεικόνισης, έτρωγαν λιγότερο αφού σκέφτονταν τους εαυτούς τους σε ευχάριστα μελλοντικά σενάρια.

8.Διαχειρίσου σωστά τις λιγούρες σου

Όταν τρως ένα πλούσιο σε θερμίδες γεύμα, όπως ένα μπισκότο, παράγεται ντοπαμίνη και σου προκαλεί χαρούμενα συναισθήματα. Τα τρόφιμα πλούσια σε υδατάνθρακες και λίπη δίνουν μια ολόκληρη σειρά αλλαγών στον εγκέφαλο: σου αρέσουν, τότε αρχίζουν να ενισχύουν τα κυκλώματα εθισμού στις τροφές αυτές.  Το κλειδί για να σταματήσει ο κύκλος του εθισμού λιπαρών τροφίμων είναι να αποφευχθεί αυτή η συνήθεια πριν ξεκινήσει. Αν την έχεις αποκτήσει ήδη, προσπάθησε απλά να την σπάσεις. Πώς; Διαχειρίσου συνετά τις λιγούρες σου και αντιστάσου σε αυτή την έντονη επιθυμία μέχρι να «απεξαρτηθείς». Όσο λιγότερες φορές τρως ανθυγιεινές τροφές, τόσο λιγότερο θα τις αποζητά ο οργανισμός σου.

9.Μάθε να κάνεις συνειδητά τις «παρασπονδίες» σου

Ένα ακόμα σημαντικό πράγμα που μπορείς να κάνεις για να «σπάσεις» τις κακές διατροφικές συνήθειες είναι να προσπαθήσεις να έχεις πλήρη συνείδηση όσων καταναλώνεις αλλά και γιατί το κάνεις. Να είσαι «παρών» για να μπορείς να αμφισβητείς (αλλά και να επικροτείς) τις επιλογές σου. Την επόμενη φορά που θα θελήσεις να καταναλώσεις κάτι ανθυγιεινό ρώτησε τον εαυτό σου: «Είναι αυτό που επιλέγω να φάω ή το τρώω σε αυτόματο πιλότο; Γιατί το τρώω αυτό τώρα; Είναι για συναισθηματικούς λόγους;». Πολλές μελέτες έχουν δείξει πως η συνείδηση και γνώση είναι ένας σημαντικός προγνωστικός παράγοντας της παχυσαρκίας. 

10.Κάνε τον οργανισμό σου να θέλει τις υγιεινές τροφές ακόμα και για να παρασπονδήσει 

Σίγουρα, υπάρχουν μέρες που μία απλή σαλάτα ή το ψητό κρέας δεν είναι αρκετά. Θέλεις να απολαύσεις κάτι πιο νόστιμο, κάτι πιο σύνθετο που θα σου δώσει την γευστική ευχαρίστηση που σου έχει λείψει. Φρόντισε ο οργανισμός σου να αποζητά υγιεινές επιλογές και τις μέρες εκείνες, αποφεύγοντας να καταλήξεις σε πίτσες και σουβλάκια. Πώς; Φρόντισε να φτιάξεις υγιεινές εκδοχές νόστιμων γευμάτων, που αφενός θα σου δώσουν την ικανοποίηση και την απόλαυση της γεύσης, όμως δεν θα σε γεμίσουν τοξίνες και περιττές θερμίδες και λιπαρά. Ψήσε γλυκοπατάτες στο φούρνο και πρόσθεσε καρυκεύματα για ένα υγιεινό αλλά νόστιμο σνακ, ενώ για κυρίως γεύματα, φρόντισε να φτιάξεις ένα σπιτικό burger, για παράδειγμα, με λαχανικά και σπιτικές σως.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Best of network